ARCHIWUM aktualności - rok szkolny 2019 / 2020
 
   [II LO] Uczniowie

 

Uczniowie

Serwis gov.pl/zdalnelekcje

Między innymi serwisami, na stronie (na końcu artykułu) znajdziecie lekcje dla uczniów zgodnie z podstawą programową, które mogą wykorzystywać nauczyciele podczas zdalnego nauczania.

Platforma do zdalnej nauki

E-podreczniki, to bezpłatne, stworzone przez MEN narzędzie edukacyjne, które oferuje nauczycielom i uczniom gotowe materiały dydaktyczne. Platforma umożliwia współtworzenie nowych treści oraz testów sprawdzających. Materiały są dostępne z różnych urządzeń: komputer, laptop, smartfon, tablet. Na platformie uczniowie mają dostęp do e-podręczników i e- materiałów, a także filmów.

Maturzyści

Na stronie CKE znajdziecie zbiory zadań do powtarzania materiału ze wszystkich przedmiotów, ze wskazówkami i rozwiązaniami. Dostępne są też filmy o części ustnej egzaminu z języka polskiego o językowych błędach, jakie maturzyści popełniają, chemii czy biologii na różne tematy.

Wykorzystano materiały opracowane przez Serwis RP gov.pl

www.gov.pl/zdalnelekcje

 

 

Anna Młodzikowska - Zachar

[#2291]  am, 26.03.2020 11:16 
   [II LO] Lektury

Uczniowie

Przerwa w funkcjonowaniu szkoły powinna zachęcić Was do przeczytania ulubionej książki, zaległej lektury. Odpowiednio wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w szkole. Uzupełnij swoje wiadomości i rozwijaj umiejętności. Skorzystaj z darmowej platformy e-podreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela. Zachęcamy do oglądania ekranizacji lektur w telewizji i Internecie. Linki przydatne dla uczniów:

 https://lektury.gov.pl/

https://wolnelektury.pl/ 

Małgorzata Farion

Anna Młodzikowska - Zachar

 

[#2290]  am, 26.03.2020 10:36 
   [II LO] Koronawirus

  COVID-19

 

              Koronawirusy to grupa wirusów należących do rodziny Coronaviridae, w rzędzie Nidovirales. Zbudowane są z pojedynczej nici RNA, otoczonej kapsydem. Wyróżniają się rozmiarem genomu, który jest niezwykle duży w porównaniu z innymi wirusami RNA (nawet do 31,7 kpz, podczas gdy istnieją wirusy które mają tylko 2 kpz). Ich nazwa, pochodząca od łacińskiego słowa corona, odnosi się do charakterystycznych, przypominających koronę struktur otaczających wiriony (formy wirusów występujące poza komórką gospodarza), widocznych na obrazach otrzymywanych dzięki mikroskopii elektronowej. Wypustki te są białkami wchodzącymi w interakcję z receptorami powierzchniowymi komórki gospodarza, co umożliwia zainfekowanie ofiary. „Korona” sprawia, że koronawirusy są w stanie rozpoznawać cel ataku, skutecznie się z nim łącząc. Cały cykl replikacji odbywa się w cytoplazmie, do której wnika jedynie materiał genetyczny wirusa. Na podstawie RNA tworzy się komplementarna nić, która jest następnie wykorzystywana jako matryca w procesie namnażania materiału genetycznego wirusa.

Fragment publikacji na podstawie:

 

https://www.totylkoteoria.pl/2020/01/koronawirus-wuhan-chiny-epidemia.html

.....................................................................................................................................................................................................................................

Departament Informacji i Promocji MEN zaleca:

Rodzicom:

·         zachęcanie dziecka do samodzielnej nauki w czasie, gdy nie będzie lekcji w szkole;

·         przekazanie osobom, które będą opiekować się dzieckiem, podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny;

·         rygorystycznego przestrzegania w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywa;

Uczniom:

·         przestrzegania zasad bezpieczeństwa w domu;

·         unikania miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);

·         odpowiedzialnego wykorzystania czasu zawieszenia zajęć w szkole;

·         czytania ulubionych książek, uzupełniania wiadomości, rozwijania kompetencji;

·         korzystania przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez nauczyciela;

·         przestrzegania w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywa;

Zwrócenie uwagi na nietypowe zachowania:nadmierny płacz i rozdrażnienie, zmartwienie lub smutek, niezdrowe nawyki żywieniowe (objadanie się, brak apetytu) lub senność, drażliwość, trudności z uwagą i koncentracji, bóle głowy lub ciała, używki.

Aby wesprzeć dziecko:

należy poświęcić trochę czasu na rozmowę z dzieckiem na temat sytuacji, odpowiedzieć na pytania, wytłumaczyć mu, czemu przez najbliższe dni nie pójdzie do szkoły, wskazać jak radzić sobie z emocjami, ograniczyć dziecku możliwość oglądania wiadomości czy czytania informacji w Internecie na temat koronawirusa, zaplanować dzień, utrzymać stały rytm dnia wraz z odpoczynkiem.

Informacje dotyczące profilaktyki, można znaleźć na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego  https://gis.gov.pl/

 

 

………………………………………………………………………………………………..........................................................................

Wykorzystano materiały opracowane przez Departament Informacji i Promocji MEN i Główny Inspektorat Sanitarny

https://www.gov.pl/web

https://www.gov.pl/web/koronawirus

https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-rodzicow

https://www.gov.pl/web/koronawirus/porady

https://www.gov.pl/web/koronawirus/ochrona-zdrowia-psychicznego-w-epidemii

 

https://gis.gov.pl/

 Małgorzata Farion

Anna Młodzikowska - Zachar

 

[#2289]  am, 26.03.2020 10:30 
   [II LO] Kilka zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
 

 CHRONIĘ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ

Internet nie zapomina – raz opublikowane zdjęcia czy wpisy zostaną tam na zawsze. Nie znikną, nawet jeśli po jakimś czasie je skasuję: ktoś inny może je wcześniej skopiować i wykorzystać. Dlatego staram się nie wrzucać do sieci zbyt wielu informacji o sobie. Nigdy nie umieszczam tam materiałów, których mogę się później wstydzić.

 

NIE ZDRADZAM, KIM JESTEM

Ludzie nie zawsze są tym, za kogo się podają. A w Internecie trudno sprawdzić, jak jest naprawdę. Jeśli kogoś nie znam lub nie mam pewności, z kim rozmawiam, nie zdradzam żadnych informacji na swój temat. Kiedy tylko to możliwe, posługuję się nickiem, a nie imieniem i nazwiskiem.

 

UWAŻAM NA TO, W CO KLIKAM

Nie wszystko jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka: nie każda znaleziona w sieci wiadomość jest prawdziwa, a z pozoru darmowe serwisy czy aplikacje mogą wyłudzać pieniądze lub informacje. Dlatego zawsze zastanawiam się dwa razy, zanim coś zainstaluję lub na coś wyrażę zgodę.

 

DBAM O MOCNE HASŁA

Jeśli nie zadbam o hasła, moje tajemnice mogą trafić w niepowołane ręce. Dlatego moje hasła mają co najmniej 8 znaków, wielkie, małe litery i nie tylko (np. ?, !, #, @). Nie jest łatwo je odgadnąć, bo nie układają się w datę urodzin ani imię psa. Nie zdradzam ich innym ani nie zapisuję w widocznym miejscu.

 

SZANUJĘ INNYCH

To, co piszę w Internecie, jest tak samo ważne jak to, co mówię twarzą w twarz. Wiem, że słowami można innych zranić. Dlatego staram się nie pisać rzeczy, które mogą komuś sprawić przykrość. Nie ujawniam też cudzych tajemnic. A zanim zamieszczę w sieci zdjęcia, nagrania lub wpisy dotyczące innej osoby, najpierw pytam ją o zgodę.

 

MOGĘ LICZYĆ NA DOROSŁYCH

Jeśli w Internecie coś mnie zdziwi lub zaniepokoi, wiem, że mogę poprosić o pomoc rodziców, wychowawcę lub innych dorosłych, którym ufam. Na pewno to zrobię, gdy poczuję, że mnie lub komuś innemu dzieje się krzywda.

 

SPRAWDZAM ZABEZPIECZENIA

Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL. Certyfikaty SSL są narzędziem zapewniającym ochronę witryn internetowych, a także gwarantem zachowania poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną.

WYSTRZEGAM SIĘ WIRUSÓW

Wyposaż swój komputer w podstawowe narzędzia ochrony, takie jak firewall i program antywirusowy. Oba zabezpieczenia powinny być aktualne i włączone przez cały czas korzystania z sieci.

 

SZANOWNY RODZICU!

Chroń dzieci przed niebezpieczeństwem w Internecie, pamiętając że nie wolno dawać dzieciom całkowitej wolności w sieci. Mądrze ustawiona blokada rodzicielska uchroni je przed większością wirtualnych niebezpieczeństw. Na bieżąco śledź aktywność dziecka w sieci i niezwłocznie reaguj, jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi. Najważniejsze jest, żeby dziecko wraz z nami poznawało wirtualny świat i nauczyło się z niego mądrze korzystać. 

 

Więcej informacji dotyczących sieciowego bezpieczeństwa znajdziecie Państwo na stronie:

 https://cyfrowa-wyprawka.org/aktualnosci/moje-dziecko-ja-w-swiecie-nowych-technologii-nowa-publikacja-dla-rodzicow

 

 

W publikacji wykorzystano materiały opracowane przez Fundację Panoptykon.

[#2288]  am, 26.03.2020 08:48 
   [SP 9] Kilka zasad bezpiecznego korzystania z Internetu

CHRONIĘ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ

Internet nie zapomina – raz opublikowane zdjęcia czy wpisy zostaną tam na zawsze. Nie znikną, nawet jeśli po jakimś czasie je skasuję: ktoś inny może je wcześniej skopiować i wykorzystać. Dlatego staram się nie wrzucać do sieci zbyt wielu informacji o sobie. Nigdy nie umieszczam tam materiałów, których mogę się później wstydzić.

 

NIE ZDRADZAM, KIM JESTEM

Ludzie nie zawsze są tym, za kogo się podają. A w Internecie trudno sprawdzić, jak jest naprawdę. Jeśli kogoś nie znam lub nie mam pewności, z kim rozmawiam, nie zdradzam żadnych informacji na swój temat. Kiedy tylko to możliwe, posługuję się nickiem, a nie imieniem i nazwiskiem.

 

UWAŻAM NA TO, W CO KLIKAM

Nie wszystko jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka: nie każda znaleziona w sieci wiadomość jest prawdziwa, a z pozoru darmowe serwisy czy aplikacje mogą wyłudzać pieniądze lub informacje. Dlatego zawsze zastanawiam się dwa razy, zanim coś zainstaluję lub na coś wyrażę zgodę.

 

DBAM O MOCNE HASŁA

Jeśli nie zadbam o hasła, moje tajemnice mogą trafić w niepowołane ręce. Dlatego moje hasła mają co najmniej 8 znaków, wielkie, małe litery i nie tylko (np. ?, !, #, @). Nie jest łatwo je odgadnąć, bo nie układają się w datę urodzin ani imię psa. Nie zdradzam ich innym ani nie zapisuję w widocznym miejscu.

 

SZANUJĘ INNYCH

To, co piszę w Internecie, jest tak samo ważne jak to, co mówię twarzą w twarz. Wiem, że słowami można innych zranić. Dlatego staram się nie pisać rzeczy, które mogą komuś sprawić przykrość. Nie ujawniam też cudzych tajemnic. A zanim zamieszczę w sieci zdjęcia, nagrania lub wpisy dotyczące innej osoby, najpierw pytam ją o zgodę.

 

MOGĘ LICZYĆ NA DOROSŁYCH

Jeśli w Internecie coś mnie zdziwi lub zaniepokoi, wiem, że mogę poprosić o pomoc rodziców, wychowawcę lub innych dorosłych, którym ufam. Na pewno to zrobię, gdy poczuję, że mnie lub komuś innemu dzieje się krzywda.

 

SPRAWDZAM ZABEZPIECZENIA

Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL. Certyfikaty SSL są narzędziem zapewniającym ochronę witryn internetowych, a także gwarantem zachowania poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną.

WYSTRZEGAM SIĘ WIRUSÓW

Wyposaż swój komputer w podstawowe narzędzia ochrony, takie jak firewall i program antywirusowy. Oba zabezpieczenia powinny być aktualne i włączone przez cały czas korzystania z sieci.

 

SZANOWNY RODZICU!

Chroń dzieci przed niebezpieczeństwem w Internecie, pamiętając że nie wolno dawać dzieciom całkowitej wolności w sieci. Mądrze ustawiona blokada rodzicielska uchroni je przed większością wirtualnych niebezpieczeństw. Na bieżąco śledź aktywność dziecka w sieci i niezwłocznie reaguj, jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi. Najważniejsze jest, żeby dziecko wraz z nami poznawało wirtualny świat i nauczyło się z niego mądrze korzystać. 

 

Więcej informacji dotyczących sieciowego bezpieczeństwa znajdziecie Państwo na stronie:

https://cyfrowa-wyprawka.org/aktualnosci/moje-dziecko-ja-w-swiecie-nowych-technologii-nowa-publikacja-dla-rodzicow

 

W publikacji wykorzystano materiały opracowane przez Fundację Panoptykon.

 

 

[#2287]  jk, 25.03.2020 18:00 
   [SP 9] Wirtualne lekcje na platformach edukacyjnych

W związku z nowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi kształcenia na odległość podpowiadamy, z których platform edukacyjnych warto skorzystać. Dają one możliwość nie tylko rozwijania własnych zainteresowań i kreatywności, ale także sprawdzania wiedzy i umiejętności już nabytych. Korzystanie z edukacyjnych stron internetowych pozwoli na racjonalne wykorzystanie czasu, ale także na kształtowanie postawy samodzielności i odpowiedzialności.

 

Wolne lektury – platforma, na której umieszczone są lektury zarówno w formacie PDF, jak i w formie audiobooków

https://wolnelektury.pl/

 

Polona  cyfrowa biblioteka publikacji znajdujących się w zasobach Biblioteki Narodowej

https://polona.pl/

 

Lektury.gov.pl – serwis, w którym znajdują się dzieła literackie należące do kanonu lektur szkolnych

https://lektury.gov.pl/

 

Khan Academy – platforma poświęcona głównie matematyce, przedmiotom przyrodniczym i programowaniu, ale znaleźć można na niej również materiały z innych dziedzin

https://pl.khanacademy.org/

 

Pistacja TV – kolekcja krótkich filmów edukacyjnych ściśle związanych z podstawą programową

https://pistacja.tv/

 

Teacher – platforma pozwalająca na naukę języka angielskiego, polskiego, matematyki, chemii czy geografii

https://progmar.net.pl/pl/teacher-description

 

Dyktanda online – strona poświęcona zasadom ortografii polskiej, które są umieszczone obok ćwiczeń i dyktand

https://dyktanda.online/app/


Szalone liczby – platforma, na której można znaleźć materiały przygotowujące do sprawdzianów czy egzaminów zewnętrznych

https://szaloneliczby.pl/

 

Matmag – platforma dedykowana nauce matematyki

https://matmag.pl/


Matemaks – platforma poświęcona nauce matematyki

https://www.matemaks.pl/


Ninateka – zbiór archiwalnych materiałów audiowizualnych: rejestracji spektakli teatralnych i operowych, koncertów etc.

https://ninateka.pl/


Centrum Nauki Kopernik – strona Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, na której znajdują się materiały edukacyjne, a także propozycje eksperymentów i doświadczeń

http://www.kopernik.org.pl/

 

Instytut Pamięci Narodowej – strona Instytutu dedykowana historii Polski

https://ipn.gov.pl/pl/edukacja-1/dla-uczniow

 

Przystanek Historia – portal poświęcony historii Polski

https://przystanekhistoria.pl/


Muzykoteka – serwis poświęcony muzyce, edukacji i kulturze muzycznej

http://www.muzykotekaszkolna.pl/


Filmoteka polska – portal poświęcony filmowi polskiemu

http://www.filmotekaszkolna.pl/


Telewizja Polska– stacja emituje specjalne programy dla dzieci i młodzieży, udostępnia ekranizacje lektur szkolnych, a także filmy poświęcone historii czy kulturze

https://vod.tvp.pl/kolekcja/lektury-na-ekranie,47077909

https://vod.tvp.pl/kolekcja/kulturalny-rock-szkolny,47077594

https://vod.tvp.pl/kolekcja/lekcja-historii,47078669

https://vod.tvp.pl/kolekcja/to-sie-nie-nudzi,47078659

 

Polskie Radio– stacja nadaje audycje edukacyjne, naukowe i rozrywkowe dedykowane dzieciom

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom


Muzeum Powstania Warszawskiego– na Facebooku Muzeum Powstania Warszawskiego publikowany jest cykl wykładów i warsztatów, lekcje on-line. Można także skorzystać z wirtualnego zwiedzania muzeum.

https://www.facebook.com/1944pl/

 

 

[#2284]  al, 25.03.2020 13:30 
   [SP 9] [II LO] Informacja

Propozycje Zespołu Psychologiczno-Pedagogicznego

[#2286]  as, 25.03.2020 12:37 
   [II LO] Koronawirus

COVID-19 Koronawirusy to grupa wirusów należących do rodziny Coronaviridae, w rzędzie Nidovirales. Zbudowane są z pojedynczej nici RNA, otoczonej kapsydem. Wyróżniają się rozmiarem genomu, który jest niezwykle duży w porównaniu z innymi wirusami RNA (nawet do 31,7 kpz, podczas gdy istnieją wirusy które mają tylko 2kpz). Ich nazwa, pochodząca od łacińskiego słowa corona, odnosi się do charakterystycznych, przypominających koronę struktur otaczających wiriony (formy wirusów występujące poza komórką gospodarza), widocznych na obrazach otrzymywanych dzięki mikroskopii elektronowej. Wypustki te są białkami wchodzącymi w interakcję z receptorami powierzchniowymi komórki gospodarza, co umożliwia zainfekowanie ofiary. „Korona” sprawia, że koronawirusy są w stanie rozpoznawać cel ataku, skutecznie się z nim łącząc. Cały cykl replikacji odbywa się w cytoplazmie, do której wnika jedynie materiał genetyczny wirusa. Na podstawie RNA tworzy się komplementarna nić, która jest następnie wykorzystywana jako matryca w procesie namnażania materiału genetycznego wirusa.

U pacjentów infekcja manifestuje się gorączką, zmęczeniem, suchym kaszlem, niewydolnością oddechową i nerek, zapaleniem płuc.

Informacja skierowana do uczniów

Od 12 do 25 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostaje czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie przedszkola, szkoły i placówki oświatowe zarówno publiczne, jak i niepubliczne nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. To decyzja Ministra Edukacji Narodowej wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Rodzicu,

• ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Twoje i Twojego dziecka, zajęcia zostaną zawieszone od 12 marca br.

• zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie, gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;

• rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;

• śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły. Uczniu,

• pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe); UNIKAJ PRYWATEK, DOMÓWEK, WIZYT U ZNAJOMYCH • przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;

• odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w Twojej szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;

• przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.

Niektóre nietypowe zmiany, na które należy zwrócić uwagę u dzieci:

• Nadmierny płacz i rozdrażnienie

• Nadmierne zmartwienie lub smutek

• Niezdrowe nawyki żywieniowe (objadanie się, brak apetytu) lub senność

• Drażliwość i „odgrywanie” dziwnych zachowań

• Trudności z uwagą i koncentracją

• Niewyjaśnione bóle głowy lub ciała

• W przypadku nastolatków: używanie alkoholu, tytoniu lub narkotyków.

Rzeczy, które możesz zrobić, aby wesprzeć swoje dziecko:

• Nie udawaj, że nic się nie dzieje, dziecko widzi Twoje podenerwowanie. Poświęć trochę czasu na rozmowę z dzieckiem na temat sytuacji. Odpowiedz na pytania i podziel się faktami w sposób odpowiedni do wieku dziecka. Wytłumacz mu, czemu przez najbliższe dni nie pójdzie do szkoły czy przedszkola, czemu nie może spotkać dziadków i kolegów.

• Zapewnij swoje dziecko, że jest bezpieczne. Daj mu poczuć, że nie ma niczego złego w tym, jeśli czuje się zdenerwowane. Pokaż mu, jak radzić sobie z emocjami.

• Ogranicz dziecku możliwość oglądania wiadomości czy czytania informacji w Internecie na temat koronawirusa. Dzieci mogą źle interpretować to, co słyszą i mogą się bać czegoś, czego nie rozumieją.

• Zaplanuj dzień, godziny posiłków, czas na naukę i zabawę. Utrzymanie stałego rytmu dnia pomoże dziecku w codziennym funkcjonowaniu teraz i na przyszłość, gdy przyjdzie czas powrotu do szkoły.

• Bądź wzorem do naśladowania; rób przerwy w pracy, śpij dużo, ćwicz i odżywiaj się prawidłowo. Dopilnuj, czy dziecko prawidłowo zaplanowało czas w domu

• Dowiedz się, czy są jakieś zajęcia online lub wykłady, czy nauczyciele coś zadali, czy jest lista lektur do przeczytania. Jeśli masz możliwość, porozmawiaj przez telefon lub Internet z nauczycielami o zadaniach w klasie i czynnościach, które dzieci mogą wykonywać w domu, aby uczyły się zgodnie z programem.

• Śledź informacje dotyczące działania szkół, komunikaty MEN, stronę szkoły Twojego dziecka lub forum wymiany informacji nauczyciela z dziećmi.

• Zachęć je do czytania, grania w gry planszowe, nie pozwól by siedziały cały czas przed telewizorem lub w Internecie.

• Możecie pójść na spacer lub rower. Wybieraj miejsca, w których nie ma dużo ludzi i unikaj takich miejsc, jak: place zabaw, komunikacja miejska, sklepy.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jak się zabezpieczyć przed koronawirusem?

• Często myj ręce przy użyciu mydła i wody.

• Przy kasłaniu i kichaniu zakrywaj usta i nos. Zachowaj co najmniej metr odległości od osób, które kaszlą i kichają.

Osoby wracające z regionów zarażonych koronawirusem powinny powiadomić o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego. Więcej informacji dotyczących koronawirusa na stronie: gov.pl/koronawirus

Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590! Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię, co zrobić, by otrzymać pomoc. Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej Rodzicu,/INFORMACJA SANEPID-U/

Co możesz zrobić, by chronić swoje dziecko?

• Dopilnuj, by Twoje dzieci, w tym młodzież, nie spotykały się w miejscach publicznych i większych grupach, gdy nie chodzą do szkoły.

• Zapoznaj dziecko z zasadami higieny. Jeśli wychodzicie, pilnuj, by nie dotykało rzeczy, które dotykają inni ludzie (klamek, przycisku od domofonu, słupków, latarni itp.). Dopilnuj jak prawidłowo myć ręce.

• Jeśli dziecko źle się czuje, powinno zostać w domu i odpoczywać.

• Należy izolować dziecko od osób, które źle się czują. Jeśli inny domownik ma infekcję, dziecko nie powinno przebywać razem z nim w pomieszczeniu.

• Pomóż swojemu dziecku poradzić sobie ze stresem związanym z koronawirusem. Wyjaśnij mu, co to jest za wirus, jak można się nim zarazić oraz jak można się przed nim chronić. Zapewnij go, że to sytuacja przejściowa, z którą sobie poradzimy, jeśli będziemy przestrzegać zasad higieny i unikania kontaktu z innymi osobami. Powiedz dziecku, że zawsze może Cię o wszystko zapytać. Pamiętaj, że dzieci inaczej patrzą na pewne sprawy. Ważne, by dużo z dzieckiem rozmawiać i by samemu zachować spokój. Co zrobić, by dziecko czuło się bezpiecznie? Dzieci i młodzież reagują na to, jak sytuację postrzegają dorośli. Kiedy rodzice i opiekunowie mówią o sytuacji spokojnie, mogą zapewnić swoim dzieciom najlepsze wsparcie. Nie wszyscy reagują na stres w ten sam sposób. Jak będzie wyglądać nauka zdalna? Ponieważ wprowadzono w Polsce stan epidemii, zajęcia edukacyjne zostały zawieszone aż do Świąt Wielkanocnych. Lekcje będą odbywać się poprzez platformy e-learningowe. Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniło przepisy tak, by umożliwić prowadzenie kształcenia na odległość, a także ocenianie i klasyfikowanie uczniów. Nowe przepisy będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r.

[#2283]  jk, 24.03.2020 21:29 
   [SP 9] Koronawirus

COVID-19

Koronawirusy to grupa wirusów należących do rodziny Coronaviridae, w rzędzie Nidovirales. Zbudowane są z pojedynczej nici RNA, otoczonej kapsydem. Wyróżniają się rozmiarem genomu, który jest niezwykle duży w porównaniu z innymi wirusami RNA (nawet do 31,7 kpz, podczas gdy istnieją wirusy które mają tylko 2 kpz). Ich nazwa, pochodząca od łacińskiego słowa corona, odnosi się do charakterystycznych, przypominających koronę struktur otaczających wiriony (formy wirusów występujące poza komórką gospodarza), widocznych na obrazach otrzymywanych dzięki mikroskopii elektronowej. Wypustki te są białkami wchodzącymi w interakcję z receptorami powierzchniowymi komórki gospodarza, co umożliwia zainfekowanie ofiary. „Korona” sprawia, że koronawirusy są w stanie rozpoznawać cel ataku, skutecznie się z nim łącząc. Cały cykl replikacji odbywa się w cytoplazmie, do której wnika jedynie materiał genetyczny wirusa. Na podstawie RNA tworzy się komplementarna nić, która jest następnie wykorzystywana jako matryca w procesie namnażania materiału genetycznego wirusa.

Fragment publikacji na podstawie: https://www.totylkoteoria.pl/2020/01/koronawirus-wuhan-chiny-epidemia.html 

Departament Informacji i Promocji MEN zaleca: Rodzicom:

• zachęcanie dziecka do samodzielnej nauki w czasie, gdy nie będzie lekcji w szkole;

• przekazanie osobom, które będą opiekować się dzieckiem, podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny;

• rygorystycznego przestrzegania w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywa; Uczniom:

• przestrzegania zasad bezpieczeństwa w domu;

• unikania miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);

• odpowiedzialnego wykorzystania czasu zawieszenia zajęć w szkole;

• czytania ulubionych książek, uzupełniania wiadomości, rozwijania kompetencji;

• korzystania przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez nauczyciela;

• przestrzegania w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywa;

Zwrócenie uwagi na nietypowe zachowania: nadmierny płacz i rozdrażnienie, zmartwienie lub smutek, niezdrowe nawyki żywieniowe (objadanie się, brak apetytu) lub senność, drażliwość, trudności z uwagą i koncentracji, bóle głowy lub ciała, używki.

Aby wesprzeć dziecko: należy poświęcić trochę czasu na rozmowę z dzieckiem na temat sytuacji, odpowiedzieć na pytania, wytłumaczyć mu, czemu przez najbliższe dni nie pójdzie do szkoły, wskazać jak radzić sobie z emocjami, ograniczyć dziecku możliwość oglądania wiadomości czy czytania informacji w Internecie na temat koronawirusa, zaplanować dzień, utrzymać stały rytm dnia wraz z odpoczynkiem. Informacje dotyczące profilaktyki, można znaleźć na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego https://gis.gov.pl/ 

Wykorzystano materiały opracowane przez Departament Informacji i Promocji MEN i Główny Inspektorat Sanitarny

https://www.gov.pl/web https://www.gov.pl/web/koronawirus

https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-rodzicow

https://www.gov.pl/web/koronawirus/porady

https://www.gov.pl/web/koronawirus/ochrona-zdrowia-psychicznego-w-epidemii

https://gis.gov.pl/

Małgorzata Farion

Anna Młodzikowska - Zachar

[#2282]  jk, 24.03.2020 21:16 
   [SP 9] [II LO] Biblioteka

Zalecenia dla uczniów

Uczniu przerwa w funkcjonowaniu szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki. Odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela. Zachęcamy do oglądania ekranizacji lektur w telewizji, TVP Kultura.

Linki przydatne dla uczniów:

https://lektury.gov.pl/

https://wolnelektury.pl/

Anna Młodzikowska -Zachar

[#2281]  jk, 24.03.2020 21:06 

18 lut 2020 © Copyright by ZSO --- 2013 --- All rights reserved 1.904.018  
stat4u
0,7929688