Zespół Szkół Ogólnokształcących
Szkoła Podstawowa Nr 9 w Rumi
 im. kpt. ż.w. K.O. Borchardta

Porady

ĆWICZENIA OGÓLNOROZWOJOWE WSPOMAGAJĄCE PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY I PRZYGOTOWUJĄCE DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ
(ćwiczenia do stosowania w domu)

  • Motoryka duża
    • chodzenie po linii narysowanej kredą na podłodze lub po rozłożonym sznurku, skakance;
    • skakanie na jednej nodze (naprzemienne prawej, lewej, prawej, lewej);
    • łapanie, rzucanie i kopanie piłki;
    • wrzucanie piłeczki do kosza lub wiaderka;
    • naśladowanie ruchów rąk, nóg i głowy (malowanie, pisanie, mieszanie)
       
  • Sprawność manualna
    • posługiwanie się narzędziami ( nożyczki, widelec, nóż, ołówek);
    • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki;
    • rysowanie według wzoru np. na piasku (z użyciem np. papierowej tacy);
    • łączenie kropek wyznaczających figury geometryczne;
    • zamalowywanie wyznaczonych konturem płaszczyzn;
    • rysowanie równoległe z prowadzącym zajęcia;
    • kopiowanie wzorów;
    • dorysowywanie połówek;
    • dorysowywanie brakujących elementów;
    • wykonywanie z plasteliny kulki, wałeczka, kwadratu, trójkąta.
       
  • Sprawność narządów artykulacyjnych
    • sprawność języka (podnoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego; przesuwanie języka do przodu i do tyłu w płaszczyźnie poziomej; wykonywanie szybkich ruchów językiem od jednego do drugiego kącika ust; wyciąganie czubka języka na brodę i nad górną wargę, w kierunku nosa);
    • sprawność warg (umiejętność wykonania naprzemiennych ruchów: usta ,,w ryjek” – usta ,,w uśmiech”; utrzymanie na wargach ułożonych ,,w ryjek” kółeczka, zrobionego np. z cienkiego drucika);
    • ruchliwość szczęki dolnej (wysuwanie i chowanie żuchwy; naprzemienne, coraz szybsze nagryzanie dolnej i górnej wargi).
       
  • Koordynacja wzrokowo – ruchowa
    • przerysowywanie figur geometrycznych;
    • labirynty;
    • rysowanie wzorów litero podobnych;
       
  • Analiza i synteza wzrokowa
    • wyszukiwanie wśród obrazków tematycznych jednego różniącego się szczegółem;
    • identyfikowanie w zestawie obrazków tematycznych jednego pokazywanego;
    • odnajdywanie na dużej, sytuacyjnej ilustracji przedmiotu pokazanego na pojedynczym obrazku;
    • dopasowywanie brakujących części na obrazkach tematycznych;
    • składanie obrazków z części;
    • układanie wzorów tematycznych z figur geometrycznych;
       
  • Spostrzeganie słuchowe
    • identyfikacja i rozróżnianie dźwięków (np. cięcie kartki papieru, mieszanie wody łyżeczką);
    • odgadywanie głosów zwierząt;
    • zgadywanie dźwięków przedmiotów (np. odkurzacz, suszarka, lejąca się woda, telefon);
    • różnicowanie zdań wypowiadanych głosem dziecka, kobiety, mężczyzny;
    • różnicowanie zdania wypowiadanego głosem ,,smutnym”, ,,wesołym”, ,,zdziwionym”;
    • różnicowanie opozycji fonologicznych (np. ,,które zdanie jest poprawne: Janek je synkę, czy Janek je szynkę?”).
       
  • Operacje myślowe
    • umiejętność szeregowania (układanie klocków, kółek od największego do najmniejszego i odwrotnie);
    • umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale tematycznym (tworzenie zbiorów np. ubrania, buty, meble, zwierzęta, owoce, warzywa, jedzenie, zabawki itp. – dziecko dzieli obrazki na grupy);
    • umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale atematycznym (np. podział klocków lub figur geometrycznych wg koloru, wielkości, kształtu);
    • umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego (układanie historyjki w odpowiedniej kolejności ,,co stało się najpierw, a co potem”);
    • sekwencje (układamy np. 3 obrazki, dziecko układa w takiej samej kolejności pod spodem, dalej).
       
  • Pamięć
    • pamięć symultaniczna (zapamiętywanie obrazków kolejno pokazywanych dziecku, jednego, dwóch i więcej);
    • pamięć sekwencyjna (zapamiętywanie obrazków pokazywanych równocześnie, dwóch, trzech…).
      PAMIĘTAMY O UKŁADANIU OBRAZKÓW „OD LEWEJ STRONY DO PRAWEJ”!!!
       

 

Linki

Dysleksja Rozwojowa
Polskie Towarzystwo Dysleksji - ptd
Ortograffiti

Informacje

-

Top

22-02-2023 © Copyright by ZSO Rumia. All rights reserved
Strony ZSO Rumia używają ciasteczek (cookies).
Korzystając ze stron wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.
6.413.502  
stat4u