|
Terapia pedagogiczna - Porady, linki, informacje |
|
Porady
ĆWICZENIA OGÓLNOROZWOJOWE WSPOMAGAJĄCE PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY I PRZYGOTOWUJĄCE DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ
(ćwiczenia do stosowania w domu)
- Motoryka duża
- chodzenie po linii narysowanej kredą na podłodze lub po rozłożonym sznurku, skakance;
- skakanie na jednej nodze (naprzemienne prawej, lewej, prawej, lewej);
- łapanie, rzucanie i kopanie piłki;
- wrzucanie piłeczki do kosza lub wiaderka;
- naśladowanie ruchów rąk, nóg i głowy (malowanie, pisanie, mieszanie)
- Sprawność manualna
- posługiwanie się narzędziami ( nożyczki, widelec, nóż, ołówek);
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki;
- rysowanie według wzoru np. na piasku (z użyciem np. papierowej tacy);
- łączenie kropek wyznaczających figury geometryczne;
- zamalowywanie wyznaczonych konturem płaszczyzn;
- rysowanie równoległe z prowadzącym zajęcia;
- kopiowanie wzorów;
- dorysowywanie połówek;
- dorysowywanie brakujących elementów;
- wykonywanie z plasteliny kulki, wałeczka, kwadratu, trójkąta.
- Sprawność narządów artykulacyjnych
- sprawność języka (podnoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego; przesuwanie języka do przodu i do tyłu w płaszczyźnie poziomej;
wykonywanie szybkich ruchów językiem od jednego do drugiego kącika ust; wyciąganie czubka języka na brodę i nad górną wargę, w kierunku nosa);
- sprawność warg (umiejętność wykonania naprzemiennych ruchów: usta ,,w ryjek” – usta ,,w uśmiech”; utrzymanie na wargach ułożonych ,,w ryjek” kółeczka,
zrobionego np. z cienkiego drucika);
- ruchliwość szczęki dolnej (wysuwanie i chowanie żuchwy; naprzemienne, coraz szybsze nagryzanie dolnej i górnej wargi).
- Koordynacja wzrokowo – ruchowa
- przerysowywanie figur geometrycznych;
- labirynty;
- rysowanie wzorów litero podobnych;
- Analiza i synteza wzrokowa
- wyszukiwanie wśród obrazków tematycznych jednego różniącego się szczegółem;
- identyfikowanie w zestawie obrazków tematycznych jednego pokazywanego;
- odnajdywanie na dużej, sytuacyjnej ilustracji przedmiotu pokazanego na pojedynczym obrazku;
- dopasowywanie brakujących części na obrazkach tematycznych;
- składanie obrazków z części;
- układanie wzorów tematycznych z figur geometrycznych;
- Spostrzeganie słuchowe
- identyfikacja i rozróżnianie dźwięków (np. cięcie kartki papieru, mieszanie wody łyżeczką);
- odgadywanie głosów zwierząt;
- zgadywanie dźwięków przedmiotów (np. odkurzacz, suszarka, lejąca się woda, telefon);
- różnicowanie zdań wypowiadanych głosem dziecka, kobiety, mężczyzny;
- różnicowanie zdania wypowiadanego głosem ,,smutnym”, ,,wesołym”, ,,zdziwionym”;
- różnicowanie opozycji fonologicznych (np. ,,które zdanie jest poprawne: Janek je synkę, czy Janek je szynkę?”).
- Operacje myślowe
- umiejętność szeregowania (układanie klocków, kółek od największego do najmniejszego i odwrotnie);
- umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale tematycznym (tworzenie zbiorów np. ubrania, buty, meble, zwierzęta, owoce, warzywa, jedzenie, zabawki itp. – dziecko dzieli obrazki na grupy);
- umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale atematycznym (np. podział klocków lub figur geometrycznych wg koloru, wielkości, kształtu);
- umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego (układanie historyjki w odpowiedniej kolejności ,,co stało się najpierw, a co potem”);
- sekwencje (układamy np. 3 obrazki, dziecko układa w takiej samej kolejności pod spodem, dalej).
- Pamięć
- pamięć symultaniczna (zapamiętywanie obrazków kolejno pokazywanych dziecku, jednego, dwóch i więcej);
- pamięć sekwencyjna (zapamiętywanie obrazków pokazywanych równocześnie, dwóch, trzech…).
PAMIĘTAMY O UKŁADANIU OBRAZKÓW „OD LEWEJ STRONY DO PRAWEJ”!!!
Linki
Informacje
- |
Top
|
|
|